Samen met mijn klant mocht ik een dag op pad, de markt in. We hadden een paar afspraken gepland en bij een aantal klanten kwamen we op de bonnefooi aanzetten. We hadden een ‘marketing dag’, zo noemde de accountmanager het. Overal werden we super ontvangen, een warm welkom. “Wat leuk dat jullie een marketing dag hebben, wat goed ook!” Ik vroeg aan de accountmanager of dit de eerste keer was dat er met de klant werd gesproken over marketing. Na even twijfelen, bevestigde zij dat. 

“Eigenlijk heb ik altijd wel een praatje als ik langskom om de nieuwste collecties te laten zien. Maar zo echt met de klant de diepte in en luisteren naar wat er bij de klant speelt…. Nee als accountmanager hebben we dat soort gesprekken niet vaak. Eigenlijk zou iemand met marketingkennis vaker mee naar de klant moeten gaan.” 

Tijdens de gesprekken ben ik namelijk ‘de diepte’ in gegaan zoals zij het noemt. Ik wilde de klant leren kennen, maar ook de klant van onze klant. Hoe vindbaar zijn wij en wanneer komen wij eigenlijk in beeld? Als we realistisch kijken zijn er genoeg marketeers die vooral vanuit kantoor werken en zeker goede marketingmaterialen ontwikkelen. De samenwerking met sales is onmisbaar: zij zijn namelijk de oren en ogen in de markt en voorzien de marketingafdeling van marktinformatie. Maar als marketeer stel je nét die andere vraag en heb je dus vaak een ander gesprek met de klant.

Zo stelde ik een architect de vraag: “Plaats jij online wel eens een oud project en vertel je dan wat je, met de kennis van nu, anders zou aanpakken?” Hij keek mij eerst vreemd aan, zei daarna hardop “nee” en dacht er vervolgens over na. Het is eigenlijk best wel interessant om die informatie te delen en anderen hiermee te inspireren. Een nieuw eerlijk verhaal was geboren.

Hoe vaak ga jij eigenlijk in gesprek met je klant en vraag je verder? Het écht luisteren naar de klant levert veel op. Zo zet de klant jou aan het denken, treed je even buiten je comfortzone. Andersom net zo goed, door de vragen die je stelt, kan jij jouw klant weer aan het denken zetten. Al met al sluit je, met veel nieuwe ideeën, het gesprek samen af. 

In dit geval hebben de gesprekken ons veel inzicht gegeven in de markt, de behoeftes van de klanten en weten we hoe wij de klantrelatie kunnen versterken. En dat in slechts één dag!

Onze tip van vandaag: neem één dag per maand de tijd om met een marketing insteek jouw klant te bezoeken. 

Wil jij weten welke marketingvragen je aan jouw klant kunt stellen? Nieuwsgierig naar wat een klantprofiel jou kan opleveren? Laat het ons weten, we vertellen je graag meer!

 

Call Now Button