fbpx

“Eerlijk zijn”, werd er bij ons thuis met de paplepel ingegoten. Mijn moeder kon het aan onze neuzen zien, wanneer we niet alles vertelden en niet volledig open waren. Ze zei altijd: “Eerlijkheid duurt het langst”. Niet zo gek dat ik, al als kleine meid, onrecht verschrikkelijk vond.

Vol enthousiasme kon ik uren buiten spelen, dieren bekijken en met allerlei willekeurige mensen, zowel klein als groot, een gesprek aanknopen. Niet zo gek dat ik graag samen met mijn vader keek naar National Geographic, Animal Planet en Discovery Channel. Zodra ik zag dat, mensen elkaar opzettelijk pijn deden, dieren werden gepest of de mooie natuur werd aangetast kon ik woedend worden en vol onbegrip mezelf terugtrekken.

Ik had een droom om later ‘als ik groot was’ bij het Wereld Natuurfonds te gaan werken. Tijdens mijn studie communicatie, waarin ik werd meegenomen in de vakgebieden interculturele communicatie, bedrijfseconomie, marketing en maatschappelijk verantwoord ondernemen, kwam de ambitieuze en carrière gedreven Daphne naar boven.

Mijn doel: top management functie bij een groot corporate bedrijf. Niet gek dat ik na mijn stage bij Interpolis perse wilde afstuderen bij Philips. Daar las ik een artikel over Cradle to Cradle® en het Nederlandse bedrijfs voorbeeld ‘Desso’. Na een open sollicitatiebrief, begon ik daar in 2010 als marketeer. Een geweldige periode, waarin ik mijn passie voor duurzame ontwikkeling en mijn ambitieuze karakter kon combineren.

Toch bleef het kriebelen om nog meer impact te maken en wilde ik bij een grote corporate organisatie aan de slag en zo kwam ik bij Canon terecht. Daar mocht ik met een super team samenwerken en kon ik mezelf verder ontwikkelen. Na enige tijd bleef het kriebelen dat ik meer wilde doen op het gebied van duurzaamheid, zowel op sociaal als milieuvlak. Ik begon sterk te twijfelen over mijn ambitie om in die top terecht te komen. Deed ik niet veel liever iets waarbij ik echt het verschil kon maken?

Wat is dat eng, om al je ‘zekerheid’ van een vaste baan met een leuk salaris, een auto en bonussen op te geven! Je stapt ineens in een wereld van onzekerheid en je laat je droom, mijn ambitie, waar ik al die jaren keihard voor had gewerkt, links liggen. Dat was een behoorlijke omschakeling, maar eentje waar ik nooit spijt van kan hebben. Altijd heb ik geroepen, haast geschreeuwd: “Ik wil iets positiefs bijdragen, al is het effect maar zo groot als een zandkorrel”.

“Be the change, you want to see in the world”, mijn favoriete spreuk van Ghandi. Dit is wat ik nu doe en nog eeuwen vol kan houden! Ik strijd, samen met mijn mede-rebel Kiki, voor eerlijke en transparante marketing om zo een positieve impact te creëren.