Na deze blog weet jij met welke (online) marketing trends je in 2020 als ondernemer mee aan de slag moet gaan. Zo kun je zelf kiezen waar je wel of niet wat mee doet.

Als ondernemer wil ik alleen weten met welke trends ik écht wat moet doen, om vervolgens een keuze te maken of ik er (überhaupt) wel of niet iets mee ga doen. Maar als een marketing rebel kan ik uren struinen naar de laatste (consumenten)trends. Nu ben ik ook nog eens een stokstaartje: ik zie weer iets nieuws en wil hier direct meer over weten. Lees: een redelijk gespleten persoonlijkheid dus. Maar vandaag werkt het in jouw voordeel. Want ik som nu de 5 belangrijkste trends voor je op die ik ben tegengekomen als marketeer en ondernemer. Ongeacht de branche waar je in zit, of je nu een product of dienst aanbiedt, van deze 5 trends moet je als ondernemer op de hoogte zijn.

💚 2020 marketingtrend 1. Van ECOLUXSIEF naar ECO 4 ALL

‘Duurzaamheid, purpose, MVO, natuurlijk, vegan, biologisch’ en ga zo maar door. Misschien word je een beetje moe van deze woorden. Maar vergis je niet! De eco-trend blijft doorzetten. Het is een beweging waar je anno 2020 niet meer onderuit kan. Duurzaamheid was eerst alleen beschikbaar voor de elite. Wie zich duurzaamheid kon veroorloven kon dit laten zien. Denk aan prijzig biologisch vlees of een hele dure elektrische Tesla. Dit verandert snel. Groenere opties worden betaalbaarder. Men gaat verwachten dat je dus ook groenere opties kiest. De trend wordt dat je je moet gaan schamen als je straks niet voor duurzamere optie kiest. Klanten willen zich niet hoeven te schamen als ze bij jou iets kopen of gebruiken. Dit is een trend waar wij persoonlijk heel blij mee zijn. We strijden voor eerlijke marketing. Zodat iedereen straks een bewuste keuze kan maken. Dus ik snap dat je misschien zult denken: “Ja, die marketing rebel praat lekker in haar eigen straatje.” Maar helaas, ik heb dit niet zelf bedacht. I wish! Mijn bronnen zijn de grootste trendbureaus en trendwatchers.

Wat moet jij hier mee als ondernemer?

Belangrijk is om te vertellen wat je doet op het gebied van duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vertel hoe je schade beperkt of hoe je jouw schade compenseert. Hoe je bijdraagt of hoe jij zelfs de wereld een beetje beter maakt. Lieg hier vooral niet over. Want er is niks zo erg om op een verjaardag te moeten horen dat jouw nieuwe schoenen zijn gemaakt door kinderhandjes! De klant komt er wel achter hoe het zit, dit is ook meteen de reden voor trend

🤥 2020 marketingtrend 2. Eerlijkheid duurt het langst

Het consumentenvertrouwen staat op een record laagtepunt. De eerste trend en deze trend zijn dicht met elkaar verwerven. Jij kent het gevoel waarschijnlijk maar al te goed: denk je iets (goeds) te kopen, kom je er daarna achter dat het helemaal niet is wat je dacht te kopen, of er blijkt zelfs iets goed fout mee te zijn. Erger nog: het blijkt helemaal niet te zijn wat je dacht dat het was. Fake news en social media versterken dit gevoel nog meer.

Wat moet jij hier mee als ondernemer?

Mensen zoeken naar openheid en eerlijkheid. Communiceer overal dan ook zo! Het klinkt heel simpel, maar dat is het eigenlijk ook. Hoeveel ondernemers en bedrijven doen dit ook echt? Niet zo veel. Als jij wel lekker jezelf bent kun je je hiermee nog onderscheiden van de rest. Zorg dat je te vertrouwen bent en maak het gewoon waar. Dus communiceer open en eerlijk

🤯 2020 marketingtrend 3. Te druk voor een Burn- out

De ‘altijd aan zijn’ en ‘altijd bereikbaar’ zijn blijkt zijn tol te eisen. Een burn-out is je al overkomen of ligt op de loer en ik ben te druk wordt door iedereen gevoeld. Mensen zijn op zoek naar manieren om balans te vinden in hun leven. Ze zijn op zoek naar meer rust en wat de essentie is voor henzelf. Mensen zoeken hierbij hulp op allerlei manieren en van allerlei bedrijven.

Wat moet jij hier mee als ondernemer?

Als merk, bedrijf en ondernemer is het belangrijk het welzijn en de gezondheid van je klanten en personeel voorop te stellen. Denk hierbij aan producten en diensten die bijdragen aan het welzijn van mensen, tijd besparen, rust creëren, (innerlijke) groei stimuleren en een betere balans mogelijk maken. Dit geld voor je klanten, maar ook voor je personeel.

😍 2020 marketingtrend 4. Betekenisvol online

We stappen weg van de grote social media-platformen. We komen erachter dat we hier toch niet zó gelukkig van worden. We gaan op zoek naar meer betekenisvollere kanalen waar we wel gehoord worden en een connectie kunnen maken met gelijkgestemde mensen. We willen online meer onszelf kunnen zijn en een gesprek aangaan. Een connectie maken en jezelf uiten zijn altijd al menselijke eigenschappen geweest, nu gaan we op zoek naar nieuwe online manieren om dit te doen, omdat de huidige grotere platformen niet blijken te werken.

Wat moet jij hier mee als ondernemer?

Klanten gaan in 2020 voor een connectie met anderen en op zoek naar nieuwe kanalen, apps en kleinere platformen. Om een connectie en conversatie met je klanten te blijven houden zul je moeten weten waar ze naar toe gaan en mee verhuizen. Kon je vroeger zeggen dat jouw vrouwelijke klanten op Facebook zitten, straks (of eigenlijk nu) moet je weten van je vrouwelijke klant dat ze lid is van verschillende online kanalen, en daar een relevante conversatie wil met gelijkgestemden over een deel van haar leven en interesses. Jouw klant is straks op héél veel verschillende kleinere online platformen, apps en communities aanwezig.

🔄 2020 marketingtrend 5. altijd relevantie voor mij

We zijn verwend met alle mogelijkheden, opties en uniek op maat gemaakte producten en diensten. Daarnaast willen we dit nu ook nog eens alleen op de tijden en momenten dat het ons uitkomt. Omdat onze wensen veranderen,  verwachten we zelfs dat producten en diensten met ons mee veranderen. We verwachten van alles wat we kopen of gebruiken dat het altijd en overal gemak en relevantie biedt.

Wat moet jij hier mee als ondernemer?

Een dienst aanbieden, die mee verandert met de wensen, groei en veranderende situatie van jouw klant. Ook als je een product hebt zal je moeten kijken hoe je dit als een dienst kan aanbieden. Kun jij, van jouw product, een dienst bieden die ook altijd relevant blijft? Dit kan door add-ons, opties te bieden en pakketten die altijd omhoog en omlaag aan te passen zijn.

 

Dit zijn volgens mij, als ondernemer en marketeer de belangrijkste trends voor 2020. Je hoeft nu alleen zelf te beslissen waar je wel of niet wat mee gaat doen.

Graag wil ik ondernemers hier verder mee helpen en mijn opgedane kennis hierover met je delen. De vraag is alleen waar heb je hulp bij nodig. Waar wil je meer van weten?

  • Zijn er trends waar je meer over wilt weten?
  • Wil je met (een van) deze trends aan de slag?
  • Wil je weten hoe je een product of dienst kan ontwikkelen op basis van deze trends?

Laat het mij weten, dan ontwikkel ik op basis van jouw input nieuwe content, hulpmiddelen en tools.

Bronnen o.a. : trendwatching.com, trendsactive.com , Edelman Trust Barometer

Call Now Button